CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »


Sunday, November 28, 2010

JUJUR SANGAT?


Suatu mlm seorng pmuda dtg ke sbuah rstoran dan mbeli bebrapa ktul aym greng. Dia membawa aym gorengnya ke tmn utk dnikmati brsama keksihnya di bwh snar rmbulan yg romntis. Ktika membuka bngkusan aym greng itu, pmuda itu terkejut!! Bkn aym yg didpatinya, mlainkan wang hsil jualan rstoran itu sbnyak RM1000. Pmuda itu kmudian mngembalikan wang itu dan meminta aym goreng sbgai gntinya.

Pmilik restoran mrasa kagum ats kjujuran si pmuda. Dia mnanyakn nmanya dan mngatakan hndak mnelefon wrtawan surat khbar dan tlevisyen utk memaparkan crita si pmuda yg jujur itu. Ia akn mnjdi phlawan. Sbuah contoh nilai kjujuran dan moral yg akn mnjadi contoh kpd yg lain!!

Nmun pmuda yg sdang lpar itu mnolaknya dgn baik. “kekasihku sdng mnunggu. Aku hnya inginkn aym gorngku..”

Pmilik rstoran mnjadi smakin kgum ats skap si pmuda yg bgitu rndah hati. Ia trus memohon agar diizinkan mnceritakan kjadian itu kpd wrtawan. Pda saat itulah si pmuda jjur mnjadi marah dan meminta ayam gorengnya.

“aku tdk mngerti,” kta pmilik restoran. “anda adlh satu-satunya pmuda jjur di dlm dunia yg dpenuhi dgn pnipuan!! Ini mrupakan suatu ksempatan yg baik utk mngatakn kpd dunia bhawa msih ada org2 jjur dan sudi mlakukan kbaikan. Saya mhon, beritahulah nma anda dan juga nma wnita itu. Adkh dia isterimu?”

“itulah msalahnya,” kta si pmuda selamba. “isteriku ada di rumah dan wnita di dlm kreta itu adlah kekasihku. Skrg berikan aym goreng itu spya aku dpt pergi dari sini...”

@#$%^&^??? Huhuhuuuu...terlalu jujur!!

No comments:

Post a Comment

Baby Hello Kitty