CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Tuesday, October 8, 2013

Sekolah Kebangsaan Sungai Kayu


Haiii guys...

entry kali ni aku nak cerita tentang sekolah kesayangan aku ni..
Ececeee..baru masuk 3 bulan lebih kat sini terus dh sayang2 kan..
Alhamdulillah..aku dtempatkan di sekolah yang betul2 hampir dengan airport sandakan..
bleh nmpak dekat tingkap ni kapal terbang landing n berlepas..
kalau takda pagar ni, habis la budak2 smpai ke airport..
HAHAHa..
punya la nk bgtau dekat je sekolah aku dengan airport ni..hehee..

Cikgu2 skolah ni semuanya la baik2 belaka..
kebanyakannya berasal dr sandakan jgak..
cikgu smenanjung hanya ada dalam 5 orang kalau tak silap aku..
wlaupun berlainan bangsa n agama..ktorang smua dah mcm adik beradik di sekolah ini.
kedatangan aku dsambut mesra oleh cikgu2 ni..

buat masa ni sekolah aku masih lagi tiada Guru Besar 
disebabkan beliau baru meninggal dunia..
Takziah diucapkan buat keluarga En. Amir bin Dagang.
semoga rohnya sentiasa berada dalam keadaan tenang di sana..
aku tak sempat bekerja dibawah pentadbirannya.
dengar kata bnyak pembaharuan yang beliau telah buat di sekolah ini..
Allah sahaja yang dapat membalasnya..

sebelum aku smbung cerita...
aku nak share ngn korang gmbar sekolah aku...
skolah ni bkan la dikategorikan sbgai skolah pedalaman..



Laluan yg menghubungkan blik guru dengan bangunan kelas..



Blok pentadbiran dan bilik guru



Bilik komputer sekolah



Prasekolah SK Sungai Kayu



Satu2nya bangunan yg menempatkan 6 buah kelas, bilik pemulihan,
bilik kaunseling, surau dan perpustakaan.



Tapak perhimpunan juga tempat untuk guru2 parking kereta.





Di hujung sana, pintu utama masuk ke sekolah


Sekolah ni ada 2 sesi disebabkan bilangan sekolah yg kecil dan kelas yang 
tak mencukupi..
kawan2 aku cakap sekolah ni cantik n bersih..
comel je..hehehe..

InsyaAllah tahun depan kami semua akan berpindah ke bangunan baru..
yang letaknya tidak jauh dari sekolah ini..
kalau jalan kaki pun boleh smpai..
=))
bangunan baru tuh aku dengar dah lama siap,
cuma belum ada kesempatan nk berpindah disebabkan perabot belum ada..
maybe tahun depan baru boleh pindah..
tak sabar rasanya nak ke sekolah baru..

tapi itu la..kalau dah duduk sekolah baru ni, mungkin cikgu2 nya akan bertambah kerja..
maybe orang dr jabatan pun akan rajin turun dan melawat sekolah..huhUuu..
so bersedia jela pe yang patut kan..
biasalah tu..adat menjadi guru..

Okay la...letih plak jari ni nak menaip..
nanti kita smbung lagi ek..

BYE!! 
=)





Sunday, October 6, 2013

Gaji Pertama


Assalamualaikum..

dah lama rasanya tak update blog ni...
Almaklumla, sejak dah kerja ni makin busy plak nak uruskan kerja n murid..
wlaupun tak la sesibuk cikgu di semenanjung,
kerja sbagai seorang guru tetap banyak..

Genap 2 bulan aku di sekolah ni
aku dah boleh rasa gaji sendiri.. Alhamdulillah... =))
seronoknya biler dapat rasa gaji hasil titik peluh sendiri..
tambahan lagi boleh diberikan pada mak n ayah yg ada di kedah..
Ya Allah...sumpah aku rindu dengan keluarga aku..
berair mata tatkala aku menulis entry ni..
Ya Allah..tabahkanla hatiku..

Dapat je gaji pertama cepat2 aku terus bank in guna Maybank2u
nasib la boleh bank in scara online. Mudah kerja aku..tak perlu keluar..
mak ayah rasa terharu dapat merasa gaji anaknya sendiri..
dapat jugak aku membalas jasa mak ayah yang dah berhabis duit
sepanjang membesarkan aku..

mana taknya aku tak pernah bekerja seumur hidup..
walaupun masa skolah menengah dahulu..
ini lah gaji pertama aku sepanjang aku hidup 24 tahun..
tu yg excited lebih..
=)

Ok la..smpai masa aku nk masuk kelas mengajar..
mendidik dan terus mendidik..

jumpa lagi untuk entry seterusnya..
hope aku diberikan kekuatan untuk menulis lagi..



~jadual bulanan pembayaran gaji utk kakitngan kerajaan~





Friday, July 12, 2013

Bumi Sabah


Alhamdulillah...

Hari ni genap 12 hari aku di Sandakan...Sabah.
mula-mula aku dapat berita yang aku dipostingkan di sini air mata terus turun dengan lajunya..

"mak...atin dapat sabah.. 
reaksi mak.. " atin dpt sabah?? Ya Allah..jauhnya.. tu la mak dah agak dahh.."

mak dah dapat agak?? aikkk..len mcm je kan respon mak aku ni..
mybe org kata betul..mak ayah ni selalunya insting dia kuat..
mak ayah aku terima dan merelakan aku pegi..siap galakkan lagi... -_-!
mak aku kta masa muda ni la nk merntau tempat org..cari pngalaman..
aku redha..wlaupun rasa tersangat la jauh..

smpai je aku di Sandakan, terus lapor diri..

~ SK SUNGAI KAYU, SANDAKAN ~

sekolah yang paling dekat dengan airport..
tiap2 hari tengok kapal terbang berlepas n landing..
alahaaiii..rindunya nak balik rumah!!

sabar ye fatin..tak lama dh pun.. 
tu la kata2 aku dekat diri aku sendiri.. :)
kata2 perangsang! hahaha.. *takblehbalah..

aku tak tau lama mana aku akan mengajar n menyumbang bakti n ilmu kt skolah ni..
ada rezeki nanti InsyaAllah aku dapat balik smenanjung..
aku sntiasa berdoa wlau dkat mana pun aku brada, 
Ya Allah..engkau permudahkan lah urusanku..

buat EN.TUNANG..


masa di KLIA

kamu jangan la risau ye..sy di sini okay2 je selalu..
Alhamdulillah..doa sy dimakbulkan..
sy sentiasa dipermudahkan segalanya..
wlaupun berada jauh dari kamu n family..

;)


p/s: btw skrang dah mula kerja..so tnggu gaji jela! heeee..~





Malang Isteri yang Meleteri Suami


“Abang ni balik je kerja, tak nak langsung tolong saya siapkan kerja rumah. Baca suratkhabar, menghadap TV, itu jelah yang awak tahu. Kitakan sama-sama bekerja bang. Saya pun penat macam abang juga. Sekurang- kurangnya buatlah air kopi sendiri, bukannya susah pun. Tukarkan lampin anak ke, ringan sikit kerja saya ni. Nak masak lagi. Abang juga yang nak makan nanti... pot.. pet.. pot.. pet.....” leter Ina kepada suaminya sejurus kembali dari pejabat masing-masing.


Kalaulah Ina tahu, betapa besar hukuman serta dosanya meleteri suami sendiri, sudah tentu dia tidak akan mengulangi perbuatannya itu. Lebih-lebih lagi, sekiranya Ina menghayati ganjaran pahala yang tidak ternilai kerana berbakti kepada suaminya. Dia tidak akan merasa susah mahupun penat dalam melaksanakan tanggungjawabnya sebagai isteri dan ibu.


Dewasa ini boleh dikatakan fenomena isteri meleteri suami atau dalam kata lain tidak menghormati suami. Bagaikan sudah menjadi satu perkara lumrah bagi kebanyakkan pasangan, tanpa sedikitpun merasa bersalah melayani mereka seperti adik lelaki sahaja lagaknya. Apa yang lebih mendukacitakan, apabila ada di kalangan isteri yang menyifatkan menjaga peribadinya dengan bersikap sopan terhadap suami sebagai ketinggalan zaman.


Keadaan ini juga akan menjadi model yang tidak baik kepada anak-anak yang mungkin diwarisi dari satu generasi ke satu generasi lain sehingga akhirnya menjadi satu budaya yang negatif. Banyak nas al-Quran, terutamanya hadis Nabi yang membincangkan tentang kewajipan isteri mentaati suami, selagi tidak diminta melakukan perbuatan maksiat.


Sabda Rasulullah s. a. w. yang bermaksud: "Jika sekiranya aku berhak menyuruh seseorang supaya sujud kepada seseorang yang lain, nescaya aku menyuruh para isteri sujud kepada suaminya." Hadis tersebut menerangkan betapa kepatuhan isteri terhadap suami amat diutamakan demi kebaikan sesebuah institusi keluarga, sesuai kedudukannya sebagai pemimpin rumah tangga. Demikian juga halnya ketika junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w. mikraj kelangit. Baginda telah dipersaksikan dengan neraka dan penghuninya yang kebanyakkannya terdiri daripada kaum wanita.

Ali Karramallahu Wajhah berkata: " Aku masuk ke rumah Nabi beserta Fatimah,aku mendapati baginda sedang menangis tersedu-sedan ." Aku bertanya, " Ya Rasulullah, apa yang! membuat anda menangis? " Baginda menjawab, " Ya Ali, pada malam aku diangkat ke langit, aku melihat kaum perempuan daripada umat ku disiksa di neraka dengan bermacam-macam seksaan. Lalu aku menangis kerana begitu berat seksaan mereka yang aku lihat. "

Baginda antara lain melihat perempuan yang digantungkan dengan lidahnya, sedangkan air panas dituangkan ke dalam tenggoroknya kerana ia telah menyakiti dan menyumpah-nyumpah suaminya. Ada isteri yang tergamak bercakap kasar malah mengherdik suaminya kerana tidak mendapat apa yang diminta seperti barang kemas, perabot rumah berupa set sofa dan TV rata 29 inci yang menjadi trend semasa.


Lebih buruk lagi perangai si isteri apabila membanding-bandingkan suami dengan jiran tetangga yang mampu menyediakan barangan terbabit, sekali gus dilabelkan sebagai suami mithali. Bukan tidak boleh sama sekali meminta sesuatu daripada suami tetapi janganlah menggesa mereka menuruti kemahuan anda sehingga membebankan dirinya. Sebaliknya, isteri patut bersyukur kerana berpeluang meraih keredhaan Allah.


Nabi Muhammad s. a. w. bersabda, " Sesungguhnya Allah tidak memandang kepada seorang isteri yang tidak bersyukur kepada suaminya. " Hal ini biasa terjadi kepada suami yang miskin, manakala isterinya pula tergolong dalam orang-orang berada, yang suka mengungkit-ungkit mengenai hartanya, apatah lagi yang telah dinafkahkan kepada suaminya. Mungkin ia agak sukar untuk dipenuhi apatah lagi bagi isteri yang bekerja,namun percayalah, ia bukan sahaja akan menjadi perkara biasa tetapi juga ringandan lancar, jika kita menganggapnya sebagai ibadah dan juga satu jihad.

Marilah kita sama-sama merenungi kisah anakanda kesayangan Nabi Muhammad s.a.w. iaitu Fatimah Az-Zahra yang melaksanakan rutin hariannya sebagai seorangsuri rumah tangga secara sendirian tanpa pembantu. Fatimah pada suatu hari telah meminta suaminya, Ali pergi menemui Rasulullah s.a.w. dan meminta jasa baik baginda untuk menyerahkan seorang wanita tawanan perang sebagai pembantu rumah.

Rasulullah bagaimanapun tidak dapat memperkenankan permintaan puterinya kerana semua harta rampasan perang termasuk wanita-wanita itu bukan menjadi milik baginda, tetapi milik negara Islam dan kaum Muslimin seluruhnya. Baginda tidak dapat memberikan sesuatu yang bukan menjadi miliknya.

Permintaan Fatimah itu membimbangkan baginda, bukan kerana tugas berat yang sedang dipikul oleh puterinya itu tetapi disebabkan oleh bayangan keluh kesah seorang isteri yang tertekan akibat tugas-tugas yang perlu dibereskannya. Pada sebelah malamnya, baginda telah mengunjungi rumah Fatimah dan menyatakan kepadanya: " Apakah kamu berdua (Fatimah dan Ali) suka kepada satupemberian yang akan ku berikan ini, sedangkan ia lebih baik daripada apa yang kamu minta siang hari tadi? "

Fatimah amat sukacita mendengarkan tawaran tersebut sekalipun dia tidak mengetahui apa bentuknya. Rasulullah menyatakan kepada Fatimah bahawa hendaklah dia membaca Subhanallah, Alhamdulillah dan Allahu Akbar, masing-masing sebanyak 33 kali setiap kali sebelum tidurnya. Semenjak itu, wirid yang diajarkan oleh Rasulullah telah menjadi amalan anakdan menantunya. Hasilnya, Fatimah mendapati dia tidak lagi menjadi keluh kesah dalam menghadapi apa jua kerja-kerja sehariannya yang berat, malah merasa cukup bahagia melakukannya.

Baginya, segala tugasan yang disempurnakannya sebagai seorang suri rumah merupakan satu amalan yang solehah. Dengan taufik Allah, sesungguhnya walau seberat mana sekalipun ugasan yang menanti di rumah, tidak akan memenatkan selagi steri tidak meletakkan dirinya seolah-olah sama taraf dengan suami, walau setinggi mana sekalipun darjatnya.

Kepada para suami, kita sama-sama maklum, zaman moden yang serba mencabar ini terutamanya di bandar-bandar besar, kita tidak dapat mengelak kos sara hidup yang tinggi sekaligus memerlukan kedua-dua suami isteri keluar bekerja. Si isteri telah melakukan pengorbanan mencari rezeki tambahan untuk menyara keluarga yang sepatutnya menjadi tanggungjawab suami. Jadi sudi apalah kiranya sang suami bersama-sama meringankan tugas si isteri seadanya. Bukankah Rasulullahs. a. w. telah berpesan supaya para suami berbuat baik kepada isteri mereka. Jikalau isteri taat kepada kalian, janganlah pula menyusahkan mereka.

Nabi Muhammad s. a. w. bersabda yang ertinya: " Orang-orang yang terbaik daripada kamu sekalian adalah yang lebih baik dalam mempergauli keluarganya dan saya adalah yang terbaik dalam mempergauli keluargaku. " 

Bagi kaum wanita dan lelaki yg sudah berumahtangga, marilah kita sama-sama belajar saling tolong-menolong meringankan beban pasangan kita. 

Semoga kisah tadi membawa menfaat bagi kita semua... Insya'Allah. 




~ Happy family ~




Sunday, March 10, 2013

Kecantikan from Myracles Beauty



MYRACLES Beauty... A beauty that covers ALL...

with 3 - 5 minutes IMMEDIATE EFFECT...!!!

JOM..!!! Dapatkan perubahan pada wajah anda dalam tempoh 3-5 MINIT SAHAJA dengan Produk MYRACLES Collagen Spray..

Kesan Segera (3-5 minit) : Kulit muka akan rasa dan nampak lebih tegang,lebih runcing, lembap,rasa segar, lebih cerah serta eye-bag akan berkurang @ hilang.

Kesan jangkamasa panjang(1-2 minggu): Kulit akan kekal lebih cerah (Whitening), nampak lebih muda(Anti-Aging) dan Bentuk muka akan lebih runcing ( Facial Up-Lift)..



MYRACLES Collagen Soap

Kandungan Utama dalam Myracles Collagen Soap :

1) Aloe Vera
2) Extract Buah Delima
3) Rumpai Laut
4) Sarang Burung walit


MYRACLES Collagen Spray

Kandungan dlm MYRACLES Collagen Spray :

1) Oxygen Water
2) Aloe Vera
3) Extract Buah Delima
4) Rumpai Laut

HARGA PASARAN

RM 170 per set ( Semenanjung )
RM 185 per set ( Sabah / Sarawak )

p/s: tak termasuk harga kos penghantaran..




Antara testimoni yg telah memakai produk ini..








\





InsyaAllah..produk ni dijamin berkesan..
try dulu baru tau kesannya terhadap kulit...

berminat boleh msg nombor telefon yg tertera pada iklan..
or PM pada facebook Fatin Zulkipli..

:)





Baby Hello Kitty